2007-10-12

Efter mycket om och men, lite kort om matchen

Vill börja med att be om ursäkt till alla hockeyintresserade för att jag inte bloggat på ett tag. Har av någon anledning varit helt slut när jag kommit hem från jobbet denna vecka. Pissig ursäkt, men jag har heller inte haft något jätte-spännande att ta upp.
Jag fick förresten ledigt under matchen i onsdags, vilket kändes ruskigt skönt. Jag hade blivit riktigt ledsen om jag såhär i efterhand missat årets uppslaga av IKO göra sin bästa insats för säsongen. Vill även passa på att rikta ett jätte-tack till Materialaren egna blogg-fotograf Fackelmann, stort tack för bilderna. Jag hoppas du ställer upp regelbundet nu när jag själv är utan kamera? Det är alltid roligare att läsa en massa text om det finns bilder att vila ögonen på.

Free Image Hosting at www.ImageShack.us

Jag håller med att Löven började bra eller rent av bättre än IK, dock ställer jag mig frågande till formuleringen i artikeln "Fagervall besviken på spelarna: "Lidelsen saknas" där det står "Laget inledde med stor frenesi och körde i stort sett över Oskarshamn de första minuterna." Okey, som sagt. Jag kan ta att de var bättre men inte fan var det tal om någon överkörning? Men skitsamma, vann gjorde vi. Efter Lövens första utvisning kom de aldrig riktigt in i matchen igen och IK kunde stundtals spela ut och det var riktigt vackert att titta på.

Free Image Hosting at www.ImageShack.us

Bilden tagen precis efter Åhsbergs powerplay-mål som betydde 1 - 0. Där pucken tursamt tappades in av en annars bra spelande Tobias Lundström. Värt att notera angående målet var att Linder återigen hade en assist, vilket var hans fjärde totalt. Han delar med de fyra den interna assistligan tillsammans med Rönnqvist som hittills står på fyra poäng(0+4).

Free Image Hosting at www.ImageShack.usFree Image Hosting at www.ImageShack.us

Dommare Morgan Johansson från Ljungby såg stundtals bara utvisningar som just bara han själv kan. Tur var väl att han blandade och gav åt båda hållen. Var det bara jag som tyckte att det fanns perioder i matchen där Morgan dömde till fördel för de båda lagen, ett tag var det bara IK utvisningar för att en stund senasre följas upp av en drös Löven utvisningar?

Free Image Hosting at www.ImageShack.us

Jag får lov att säga att IK gjorde en riktigt bra match där fler spelare än vanligt visade klass. Svanberg var riktigt bra, jag hade gett honom en femma om det inte vore ett "Svanberg-uppspel" som vanligt slutar med en offside då han glider i slowmotion på en skridsko vilket gör att alla andra IK-spelare måste göra en tvärnit på offensiva blå. I sådana lägen måste han ju dumpa pucken tidigare när de övriga spelarna fortfarande har farten uppe.

Tom Linder går från klarhet till klarhet. Vår i dagsläget bästa offensiva back får också en stark fyra, femman hade varit given om han satt chansen han skapade genom en underbar soloraid in i anfallszon. Om man ska se till defensiven så kan man ju inte annat än ta av sig hatten för Daggen och Challe för värvningen av Jungbeck. Viker inte tum, stabil som få och en bra blick för spelet. En av våra bästa backar såhär långt/kort.

Åhsberg hade en såndär underbar kväll när allt gick hans väg. Varenda dragning han gav sig på lyckades. Han står nu efter åtta omgångar på 5 poäng fördelat på 4+1, med andra en riktig målskytt vilket är något vi saknat i IK-tröjan de senaste säsongerna. Bara hoppas att det håller i sig för "Åsa".

Free Image Hosting at www.ImageShack.us

Kul och se att Nordholm på allvar får chansen att ta en plats bland de backar som får speltid, personligen hävdar jag fortfarande att Westerlind har en plats bland de ordinare. Man måste dock ge Axel lite tid, det var trots allt ganska lång tid sedan han kunde gå för fullt och spela matcher.

Kul också att Jadeland var tillbaka, mycket jävlar anamma i honom, riktigt roligt att titta på. han ger sig aldrig och satsar alltid 100%. Hoppas inte det var något allvarligt som gjorde att han stod bredvid och tittade på i tredje.

*

Och du Löjjan, om jag riskerar att missa en match så gnäller jag så mycket jag vill!

Inga kommentarer: